Five perspectives on “Body and Soul”
and other contributions to music performance studies
Eine Publikation der Musikhochschule Luzern
Broschur
2011. 200 Seiten, 84 Abbildungen s/w.
ISBN 978-3-0340-1048-1
CHF 38.00 / EUR 31.00 
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This volume presents the papers of the “International conference on music performance analysis” held in Lucerne, Switzerland, on July 1 and 2, 2009. The first part of the book, entitled “Five perspectives on ‘Body and Soul’”, focuses on recorded versions of Johnny Green’s iconic jazz standard “Body and Soul” by shedding light on the performance history of the tune. It contains papers by José Antonio Bowen, Martin Pfleiderer, Cynthia Folio / Alexander Brinkman, John Gunther, and Olivier Senn. The second part, entitled “Methods of music performance analysis”, addresses methodological issues for the analysis of performed music. The papers of Marc-Antoine Camp et al., Elena Alessandri, Matthias Arter, Richard Turner, Jürg Huber, and Claudia di Luzio discuss a variety of approaches and present Music Performance Studies as a thoroughly interdisciplinary field.
Artikel
  • I Five perspectives on “Body and Soul”
  • Recordings as sources for jazz. A performance history of “Body and Soul”
  • “Body and Soul” and the mastery of jazz tenor saxophone
  • Dexter Gordon’s ultimate “Body and Soul”
  • Transmigrations of “Body and Soul”. Three contemporary interpretations of a jazz classic ana­lyzed and applied to performance
  • “… mieux citron que jamais”. Thelonious Monk plays “Body and Soul”
  • II Methods of music performance analysis
  • On measuring and interpreting microtiming
  • The discography or what analysis of recordings do before analyzing
  • Measuring and describ­ing music
  • The power of the maestro. Statistical technique to differ­entiate conductors’ interpretations
  • Transmission or interpretation? Pierre Boulez’s performance of Stravinsky’s “The Rite of Spring”
  • Sound, space, and gesture in music theatre today

Pressestimmen
«Im letzteren Teil ist der Beitrag über das Messen von Mikrotiming auch für Jazzforscher interessant, außerdem Elena Alessandris kurzer Ausflug in die Welt der Diskographie. […] Alle Beiträge präsentieren eine musikwissenschaftliche Auseinandersetzung damit, wie man mit dem Mittel der Analyse auch improvisierter Musik nahekommen kann und bieten dank des vergleichbaren Themas tatsächlich unterschiedliche Perspektiven.» Wolfram Knauer, Jazzinstitut Darmstadt www.jazzinstitut.de

«Eine facettenreiche Aufsatzsammlung zu Fragen aus dem Gebiet der Interpretations- und Performance-Forschung, die weit über den Bereich des Jazz hinausreichen. […] In seiner breiten Anlage bietet das 197 Seiten umfassende Buch für ganz unterschiedlich interessierte Forschende im Bereich der Interpretationsforschung und der Performance Studies eine lohnenswerte Lektüre.» Lnea-Lisa Wüstendörfer, Dissonance